Błędy i wady lakiernicze, które zniweczą pracę nawet doświadczonego lakiernika. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak sobie z nimi radzić i unikać ich w przyszłości.
Wady powłok lakierniczych
- Wady technologiczne
- Wady eksploatacyjne
PRZYCZYNY POWSTANIA WAD TECHNOLOGICZNYCH
- Nieprzestrzeganie reżimu technologicznego.
- Niewłaściwa higiena pracy w lakierni.
- Zaniedbania higieniczne kabiny, osprzętu i otoczenia lakierni.
- Niewłaściwe produkty /mieszanie linii lakierniczych szczególnie różnych producentów/.
- Wadliwe produkty / nieodpowiednie, przeterminowane, zamrożone itp../.
PRZYCZYNY POWSTAWANIA WAD EKSPLOATACYJNYCH:
- Uszkodzenia mechaniczne.
- Wpływ środowiska naturalnego.
- Wpływ środowiska przemysłowego.
UTRATA PRZYCZEPNOŚCI / ŁUSZCZENIE SIĘ POWŁOKI
Wygląd:
Zła przyczepność powłoki do podłoża lub poszczególnych warstw powłoki do siebie (zła przyczepność między-powłokowa).
Powód:
Zanieczyszczenie podłoża (silikon, olej, wosk, woda, korozja, itp.). Niewłaściwy podkład, źle przygotowana powierzchnia, zbyt cienki podkład, zbyt duża grubość powłoki, zbyt krótki czas schnięcia międzywarstwy.
Zapobieganie:
Czysta powierzchnia, właściwy grunt i podkład, nakładać właściwą grubość powłok, właściwy czas schnięcia międzywarstwami.
Naprawa:
Usunąć powłokę z obszaru nieco większego niż ten z występującą wadą. Polakierować powtórnie. Spękanie powłoki
SPĘKANIE POWŁOKI
Wygląd:
Pęknięcia o różnym charakterze, długości i szerokości bezpośrednio w emalii nawierzchniowej.
Powód:
Nagła zmiana temperatury (szok termiczny)i warunków otoczenia w trakcie szlifowania powłoki. Nadmierna ilość utwardzacza.
Zapobieganie:
Unikać nagłych zmian warunków otoczenia. Szlifować ścierniwem o odpowiedniej gradacji, stosować odpowiednie podkłady i grunty oraz zachowywać proporcje mieszania.
Naprawa:
Przeszlifować i następnie nałożyć wszystkie. Produkty zgodnie z zaleceniami do odpowiedniej powierzchni.
POROWATOŚĆ
Wygląd:
Zmiany w powłoce w postaci ukłuć szpilką różnej wielkości, kształtów i rozmieszczenia widoczne na powłoce lakierowej.
Powód:
- Stosowanie przeterminowanych pigmentów.
- Dodawanie niewłaściwych rozcieńczalników
- Przekroczony czas życia mieszanki.
- Lakier niedostatecznie wymieszany.
Zapobieganie:
Nakładać mat. lakiernicze zgodnie z danymi technologicznymi. Nie przekraczać czasu życia mieszanki. Dokładnie mieszać lakier przed nałożeniem.
Naprawa:
W przypadku niewielkich zmian szlifować ścierniwem P1200 i polerować pastą.
Przy dużych zmianach usunąć powłokę i pokryć od nowa.
ODGOTOWANIE POWŁOKI (gazowanie)
Wygląd:
Pęcherzyki rozpuszczalnika lub powietrza, które zostały zamknięte w powłoce lakierów.
Powód:
Nakładane zbyt grube warstwy. Wysoka temperatura suszenia. Niewłaściwy rozcieńczalnik. Za krótki czas odparowania międzywarstwy. Niewłaściwy czas wygrzewania warstw.
Zapobieganie:
Stosować właściwy rozcieńczalnik dla danej temperatury. Stosować produkty zgodnie z instrukcją technologiczną.
Naprawa:
Niewielką powierzchnię przeszlifować P1200 i odpolerować. Jeśli wada występuje na dużej powierzchni usunąć i pokryć od nowa.
KRATERY ZAMKNIĘTE (rybie oczka)
Wygląd:
Małe kratery w postaci zagłębień w powłoce.
Powód. Olej, tłuszcze, woski, silikony pozostawione przy oczyszczaniu powierzchni przed lakierowaniem. Zanieczyszczona aparatura natryskowa. Zanieczyszczona instalacja pneumatyczna, rozruch silników ZS w pobliżu kabiny, talki, brylantyny na włosach itp..
Zapobieganie:
Oczyszczać dokładnie przed lakierowaniem. Nie używać produktów silikonowych w kabinach. Dbać o czystość sprężarki i instalacji.
UWAGA!! Niektóre środki kosmetyczne lub perfumy zawierają silikony i mogą powodować ww. defekt.
Naprawa:
Zeszlifować zanieczyszczony obszar, pokryć od nowa.
KRATERY OTWARTE
Wygląd:
Małe kratery w postaci otwartych zagłębień w powłoce.
Powód:
Zbyt grube warstwy poszczególnych produktów.
Zbyt krótki czas schnięcia między warstwami.
Zapobieganie:
Stosować właściwe grubości nakładanych produktów. Przestrzegać właściwych czasów schnięcia
Warstwy dla danego rodzaju produktu.
Naprawa:
Zeszlifować obszar z wadami i pokryć od nowa.
ZAPYLENIE (WTRĄCENIA)
Wygląd:
Naniesione na powłokę wraz z lakierem zanieczyszczenia różnych rozmiarów znajdujących się w urządzeniach lub powietrzu (Vennturi).
Powód:
Źle oczyszczona powierzchnia po szlifowaniu.
Zabrudzone narzędzia i odzież.
Zabrudzone filtry i instalacja.
Zapobieganie:
Utrzymanie absolutnej czystości urządzeń i odzieży. Zachowanie czystości elementów do lakierowania.
Naprawa:
Zabrudzone miejsca przeszlifować P1200 i polerować pastą. Większe zapylenia muszą być zeszlifowane i polakierowane od nowa.
PLAMY WODNE
Wygląd:
Zaokrąglone plamy wodne pojawiające się na powierzchni lakieru.
Powód:
Przedostanie się zanieczyszczeń wodnych do powłoki, np. bezpośrednio z instalacji lub aparatury. Przy dużej wilgotności względnej kondensacja pary na zimnych elementach (nie wygrzanych).
Zapobieganie:
- Przestrzegać właściwego czasu schnięcia.
- Elementy zimne wygrzać i osuszyć.
Naprawa:
Dokładnie przetrzeć wilgotne miejsca, polerować pastą. Jeśli to nie przynosi spodziewanych efektów przeszlifować P800 i nanieść powłokę renowacyjną.
OSIADANIE POWŁOKI (utrata połysku)
Wygląd:
Powierzchnia zewnętrzna ściągnięta z jednoczesną utrata połysku.
Powód:
- Nakładanie warstwy nawierzchniowej zanim nastąpiło sieciowanie podkładu. Zbyt gruba warstwa lakieru nawierzchniowego.
- Niewłaściwy podkład.
- Niewłaściwy rozcieńczalnik,
- utwardzacz
- dodatki.
Zapobieganie:
Przestrzegać proporcji mieszania, aplikacji, odparowania, suszenia, grubości warstw itd.
Naprawa:
Zmatować i polerować pastą polerską.
Przy dużym stopniu osiadania zeszlifować i odbudować powłokę lakierniczą.
ZACIEKI
Wygląd:
Nadmierna ilość lakieru, która spływa pionowo po lakierowanej powierzchni.
Powód:
- Zbyt duża dysza pistoletu.
- Technika natrysku nie dobrana do materiału.
- Warstwy nakładane zbyt szybko po sobie.
- Za krótki czas odparowania.
- Niewłaściwa lepkość.
- Rozcieńczalnik lub utwardzacz za „wolny”.
Zapobieganie:
Stosować właściwe dysze, rozcieńczalniki, utwardzacze i lepkość do danego produktu.
Naprawa:
Małe zacieki usunąć przez szlifowanie P1000-1200 i polerować pastą polerską.
W przypadku dużych zacieków należy zdjąć całe powłoki i nałożyć od nowa.
ZMIĘKCZENIE W RYSACH SZLIFIERSKICH
Wygląd:
Rysy pojedyncze lub w dużej ilości na powierzchni lakieru, wygląd jak linii szlifierskich przed lakierowaniem.
Powód:
- Podkład i grunt szlifowane zbyt grubym ścierniwem.
- Niewłaściwe czasy schnięcia między warstwami podkładu. W miejscach gdzie występowały rysy szlifierskie lakier „siada” w warstwy podkładu.
Zapobieganie:
Stosować odpowiednie gradacje ścierniwa dla danego produktu i warstwy. Stosować właściwe czasy schnięcia poszczególnych warstw.
Naprawa:
Powłokę zeszlifować i nałożyć od nowa zarówno podkład, jak i lakier nawierzchniowy.
ZMATOWIENIE
Wygląd:
Brak połysku. Wada pojawiająca się najczęściej w lakierach metalizowanych nakładanych na dużych powierzchniach.
Powód:
- Baza nałożona zbyt cienką warstwą.
- Zbyt krótki czas schnięcia bazy przed nałożeniem bezbarwnego.
- Zbyt mokra I-warstwa bazy.
- Użycie złych rozcieńczalników.
- „Plucie pistoletu” wahania ciśnienia.
Zapobieganie:
Nakładać bazę o odpowiedniej grubości.
Przestrzegać rygorystycznie czasów schnięcia.
Naprawa:
Natrysnąć rozcieńczoną bazę na niskim ciśnieniu. Jeśli zmatowienie zauważono po aplikacji bezbarwnego - zdjąć lakier bezbarwny i natrysnąć ponownie bazę.
WYPŁYWANIE PIGMENTÓW (chmurki)
Wygląd:
Nierównomierny rozkład pigmentów dający jaśniejsze i ciemniejsze pola.
Powód:
Separacja pigmentów wchodzących w skład lakieru wynikająca z:
niewłaściwych rozcieńczalników nakładanie zbyt ciężkich warstw lakieru, złe ciśnienie natrysku, zimny lakier lub element lakierowany.
Zapobieganie:
Stosować właściwe materiały i przestrzegać reżimów technologicznych.
Naprawa:
Jeśli zauważono wadę przed nałożeniem bezbarwnego to można nałożyć ponownie bazę. Po wyschnięciu zeszlifować i polakierować od nowa.
MARSZCZENIE SIĘ POWŁOKI
Wygląd:
Nieregularne zmiany w postaci sfałdowanej powierzchni lakieru. Zagłębienia schnące szybciej i wzniesienia, które jeszcze nie są suche. Tylko w lakierach syntetycznych utwardzanych przez utlenianie.
Powód:
Syntetyczny lakier nawierzchniowy nałożony zbyt grubą warstwą. Niewłaściwie dobrane suszenie np. bardzo wysoka temp.
Zapobieganie:
Nakładać warstwę lakieru o właściwej grubości i suszyć stosownie do wymagań wymalowania.
Naprawa:
Najczęściej należy zdjąć warstwę i nałożyć od nowa. (Ewentualnie szlifowanie P800-1200 i polerowanie pastą)
SŁABE KRYCIE
Wygląd:
Niewystarczające krycie, które powoduje, że przez warstwę lakieru nawierzchniowego prześwituje podłoże.
Powód:
- Źle zmieszany lakier przed natryskiem.
- Natryśnięta zbyt cienka warstwa.
- Nierówna pigmentacja lakieru.
- Niewłaściwy rozcieńczalnik lub zbyt rozcieńczony lakier. LS, MS,
Zapobieganie:
- Dokładnie mieszać.
- Stosować właściwy rozcieńczalnik.
- Nakładać warstwy o właściwej grubości.
- Baza 15-30 mikrometrów, niemetalizowany 50-70.
Naprawa:
- Po wyschnięciu przeszlifować P800-1000 i pokryć od nowa.
PRZEKRWIENIE
Wygląd:
Odbarwienie powłoki nawierzchniowej. „miesiączka”, „kwiat róży”
Powód:
- Nadmierna ilość utwardzacza w szpachli poliestrowej, reakcja z pigmentami.
- Pozostałości bitumiczne.
- Szczególnie wrażliwe pigmenty niebieskie i zielone.
- Pigmenty ze starej powłoki rozpuszczają się w rozpuszczalnikach z produktów naprawczych i ulegają odbarwieniu.
Zapobieganie:
Stosować zalecane ilości utwardzacza do szpachlówki i farby podkładowej.
Naprawa:
Zdjąć powłokę z efektem i pokryć od nowa.
PODNOSZENIE SIĘ POWŁOKI
Wygląd:
Wyraźnie uniesiona powłoka w postaci zmarszczeń na brzegach połączeń ze starą powłoką, połączeń farby podkładowej, gruntowej lub szpachlówki.
Powód:
- Źle rozszlifowana stara powłoka, szpachlówka, podkład lub farba gruntująca.
- Podkład nałożony w zbyt cienkiej warstwie i nieodpowiednio wysuszony.
Zapobieganie:
Właściwie szlifować warstwy farby gruntującej, szpachlówkę i podkład, zgodnie z instrukcją przygotowania powierzchni i stosowania poszczególnych produktów.
Naprawa:
Zdjąć powłokę z efektem i pokryć od nowa.
KOROZJA (rdza)
Wygląd:
Podłoże skorodowane powoduje powstawanie nieregularnych bąbli (pęcherzy) z wykwitami rdzy na powierzchnię lakieru.
Powód:
- Wilgoć i zanieczyszczenia gołego metalu.
- Przed lakierowaniem nie usunięta rdza.
- Nie oczyszczony metal z soli, tłuszczów itp.
- Szlifowanie szpachlówki poliestrowej na mokro.
- Wtórny efekt kraterów otwartych i/lub gazowania powłoki.
Zapobieganie:
- Dokładnie oczyszczać, zmywać i osuszać powierzchnie do lakierowania.
- Nie szlifować szpachlówek poliestrowych na mokro.
- Przestrzegać technologii.
Naprawa:
Zdjąć powłokę do metalu, oczyścić, zmyć, osuszyć i pokryć od nowa.
PĘCZNIENIE POWŁOKI (warzenie)
Wygląd:
Pęcznienie i podnoszenie się warstw poprzednich w trakcie nakładania następnych warstw lub w trakcie suszenia.
Powód:
W metodzie „mokre na mokre” za wcześnie nałożona następna warstwa w trakcie polimeryzacji poprzedniej.
Stosowanie warstw kolejnych na innych rozpuszczalnikach i rozcieńczalnikach.
Zapobieganie:
Stosować właściwe czasy schnięcia między warstwami. Właściwe materiały tej samej linii. Stosować odpowiednie grubości warstw.
Naprawa:
Powłokę dotkniętą wadą zeszlifować i nałożyć od nowa.
PĘCHERZENIE POWŁOKI
Wygląd:
Pojedyncze lub wielokrotne bąble rozmaitych form, rozmiarów, gęstości, rozłożenia, znajdujące się na powierzchni lakieru nawierzchniowego.
Powód:
- Zanieczyszczenie powierzchni od zabrudzonej wody używanej do szlifowania.
- Nie odfiltrowane pyłki.
- Mokre szlifowanie szpachli poliestrowej bez zachowania czasu odparowania wody.
- Nieodpowiednia grubość powłoki.
- Za krótkie czasy schnięcia.
Zapobieganie:
Przed lakierowaniem zmyć detergentem, spłukać wodą i wysuszyć.
Nakładać powłoki odpowiedniej grubości i odparować/suszyć.
NAPRAWA:
Usunąć powłokę z pęcherzami, nałożyć podkład i lakier nawierzchniowy.
SKÓRKA POMARAŃCZY
Wygląd:
Powłoka nie jest „gładka” tylko pokryta drobnymi wgłębieniami, co daje efekt „skórki pomarańczy”.
Powód:
- Pistolet zbytnio oddalony od malowanej powierzchni w trakcie natrysku.
- Za niskie ciśnienie natrysku.
- Zbyt wysoka lepkość lakieru lub za szybki rozcieńczalnik.
- Niewłaściwa temp natrysku lub powierzchni.
- Zbyt silny nadmuch przy suszeniu.
Zapobieganie: Stosować właściwe techniki i parametry natrysku oraz parametry reologiczne lakieru.
Naprawa:
Niewielkie defekty przeszlifować P1200-1500 i polerować pastą polerską.
Duże defekty zeszlifować P800 i pokryć od nowa.
ODPRYSKI LAKIERU WYNIKAJĄCE Z UDERZEŃ KAMIENI
Wygląd:
Różnej wielkości ubytki w zewnętrznej powłoce o nieregularnych kształtach i różnej głębokości.
Powód:
Energia kinetyczna cząstek materialnych lub uderzenia twardymi przedmiotami.
Zapobieganie:
Okleiny ochronne, podkłady przeciwudarowe lub koloryzujące.
Naprawa:
Przeszlifować i zależnie o uszkodzenia odbudować powłokę.
DESTRUKCJA PRZEMYSŁOWA
Wygląd:
Metaliczne wtrącenia, plamy przebarwień lub wytrawiony lakier, wżery powłoki itp..
Powód:
Opiłki metalu, metaliczne osady kominowe, (podobne uszkodzenia na szybach i tzw. sztucznych), roztwory alkaliczne (wapno, cement, stężone preparaty myjące itp..),kwaśne deszcze.
Zapobieganie:
Regularne mycie i pielęgnacja nadwozia.
Unikanie stref zagrożenia.
Naprawa:
Mycie, szlifowanie, matowanie, polerowanie i/lub ponowne lakierowanie w zależności od stopnia degradacji powłoki.
UWAGA: Po wtrąceniach metalicznych nie wolno polerować powłoki (mycie preparatami przetwarzającymi metaliczne wtrącenia a następnie polerowanie i/lub odbudowa powłoki).
DZIAŁANIE PŁYNÓW EKSPLOATACYJNYCH
PŁYN HAMULCOWY
Wygląd:
Plamy, spęczenia lub przebarwienia różnej wielkości w postaci okrągłych lub podłużnych kropel.
Powód:
Nieostrożne obchodzenie się z płynami eksploatacyjnymi: glikole wiążą się z pigmentami i spoiwem lakieru-degradacja, utrata połysku a następnie odbarwienie.
Zapobieganie:
Ostrożność, po rozlaniu natychmiast spłukać dużą ilością wody.
Naprawa:
Spłukać, wysuszyć w komorze 60 C-1godz.
Przy widocznych spęcznieniach, zmyć nitro i odbudować powłokę.
DZIAŁANIE SZCZOTEK W MYJNI,
NIEWŁAŚCIWE POLEROWANIE POWŁOKI