Chcesz coś zmienić w swoim aucie? Lubisz świetne efekty, przy minimalnych kosztach? Zajmujesz się hobbystycznie lakierowaniem? Dzisiaj dowiesz się, jak pomalować zaciski hamulcowe w łatwy sposób!
Czym pomalować zaciski hamulcowe?
W przypadku lakierów do zacisków hamulcowych i bębnów najważniejsza rzecz, którą musisz wziąć pod uwagę to bezpieczeństwo. Czyli nie możesz pomalować byle czym i byle jak. Wysokie temperatury, które zachodzą podczas hamowania, przy zwykłej farbie sprawią, że zacznie się ona łuszczyć. Co z kolei wpłynie na żywotność klocków, tarcz czy bębnów. Dlatego lakier do zacisków musi być przede wszystkim odporny na wysokie temperatury, a w drugiej kolejności na działanie chemikaliów, olejów i smarów.
Dlatego warto wybierać sprawdzone produkty, które są przeznaczone do malowania zacisków. Masz 3 podstawowe możliwości w wyborze produktu, jeśli chodzi o sposób jego aplikacji i są to:
- lakier w sprayu,
- lakier na pędzel,
- folia winylowa w sprayu.
Każdy z nich ma swoje wady i zalety. Lakierem w sprayu i folią winylową będzie ci najłatwiej pomalować zaciski i bębny. W przypadku lakieru na pędzel, konieczny będzie już demontaż części.
TROTON Lakier żaroodporny 650C hi-heat
Farba żaroodporna HI-HEAT to wysokiej jakości, specjalistyczny środek przeznaczony do profesjonalnego zastosowania w zakresie napraw i konserwacji pojazdów. Lakier żaroodporny został stworzony z myślą o najwyższej wydajności w wąskim zakresie zastosowań. Zapewnia skuteczną penetrację i równomierne rozprowadzanie na powierzchni.
Odporny na uszkodzenia powłoki, czynniki chemiczne, warunki atmosferyczne, benzynę, oleje. Można stosować na elementach pracujących w stosunkowo wysokich temperaturach dochodzących do 650 °C.
Spray występuje w dwóch kolorach – czarnym i srebrnym.
MOTIP - TUNING LINE Lakier do zacisków hamulcowych
Lakier przeznaczony jest do malowania zacisków hamulcowych. Gwarantuje wykończenie w połysku, jest trwały i odporny na zarysowania i uderzenia. Oprócz tego świetnie znosi obecność benzyny, chemikaliów i czynników atmosferycznych. Lakier do zacisków hamulcowych chroni również przed korozją i zabrudzeniami. Dostępny w trzech najbardziej pożądanych kolorach:
- czerwony,
- niebieski,
- żółty.
Folia Winylowa w sprayu
SUPERWRAP to demontowalna folia winylowa do natrysku z wykończeniem o wysokim połysku, która jest odporna na promieniowanie UV, chemię oraz zarysowania. To, co odróżnia ten produkt od innych, to jego skład. Jest to w 100% prawdziwa folia w płynie na bazie winylu, a nie gumy jak pozostałe produkty.
Możesz ją wykorzystać do zmiany koloru zacisków hamulcowych, felg, lusterek, osłony chłodnicy i wielu innych elementów. Paleta kolorów jest bogata i każdy znajdzie coś dla siebie. Od neutralnych stonowanych kolorów, po jaskrawe zwracające uwagę. Folia winylowa dostępna jest w wygodnych zestawach do malowania zacisków hamulcowych.
Malowanie zacisków hamulcowych krok po kroku
Zastanów się, czy chcesz demontować zaciski, czy będziesz je malować bez demontażu. To ważne, bo od rodzaju pracy zależy zabezpieczenie powierzchni dookoła. Przy malowaniu zacisków bez ich demontażu musisz pamiętać, aby zabezpieczyć taśmą i folią wszystko to, co znajduje się w obrębie zacisków. Szczególną uwagę zwróć na tarcze/bębny i pozostałe elementy układu.
Czyszczenie zacisków
Przeszlifuj powierzchnię papierem ściernym (240-400P). Usuń rdzę i odtłuść preparatem do czyszczenia zacisków hamulcowych. Oczyszczone zaciski są już gotowe do malowania. Jeśli zdecydowałeś, że nie będziesz demontować zacisków, pamiętaj o zabezpieczeniu wszystkiego, co znajduje się w ich pobliżu.
Malowanie zacisków
Sposób malowania przedstawiamy przy użyciu lakieru do zacisków hamulcowych w sprayu.
- Wstrząśnij puszką przez około minutę i zrób natrysk testowy np. na kartonie.
- Nanieś pierwszą cienką warstwę lakieru i odczekaj (z reguły 10-15 min).
- Połóż drugą warstwę. Jeśli krycie i efekt jest wystarczający, to poczekaj do całkowitego wyschnięcia lakieru (ok. 24 h).
- Po ok. 30 min od ostatniej warstwy ściągnij folię zabezpieczającą z pozostałych elementów.
Pamiętaj, aby puszkę z lakierem trzymać ok. 15 cm od zacisku. Nie aplikuj grubych warstw i zachowaj czas schnięcia między warstwami. Dzięki temu unikniesz zacieków i nierównego krycia. Zawsze przed przystąpieniem do lakierowania zapoznaj się z kartą techniczną produktu i wskazówkami od producenta.
Pamiętaj o odpowietrzeniu układu, jeśli demontowałeś zaciski!
Po demontażu zacisków należy odpowietrzyć układ hamulcowy. Przy okazji możesz sprawdzić stan płynu hamulcowego i w jeśli jest taka konieczność uzupełnić.
- Odkręć odpowietrznik zacisku.
- Poproś drugą osobę o „pompowanie” hamulca (wciskanie).
- Obserwuj odpowietrznik.
- Zakręć wtedy, gdy nie będą pojawiać się już bąble powietrza.
Po montażu zacisku i koła koniecznie przeprowadź próby hamowania i sprawdź, czy pedał hamulca działa poprawnie.
Czy malowanie zacisków jest bezpieczne?
Po pierwsze zawsze trzeba pamiętać, że jest element jednego z ważniejszych układów w pojeździe. Hamulce wpływają bezpośrednio na bezpieczeństwo twoje i innych uczestników ruchu. Jeśli zrobisz wszystko zgodnie ze sztuką i użyjesz dedykowanych produktów do malowania zacisków hamulcowych, to jest to bezpieczne.
Jeśli jednak przyjdzie ci do głowy malowanie byle czym i produktami niewiadomego pochodzenia, to radzimy zrezygnować z lakierowania. Słabe produkty będą się łuszczyć i dostawać miedzy klocki, a tarcze. To z kolei obniży skuteczność hamowania i przyczyni się do szybszego zużycia elementów układu hamulcowego.
Jeśli szukasz dedykowanych i sprawdzonych produktów, to zajrzyj do naszego sklepu!