Dlaczego stosowanie powłoki lakierniczej, jaką jest lakier bezbarwny jest ważne? Co daje klar i jakie są grupy lakierów bezbarwnych? Czy klar można używać na matowy lakier? Jak przygotować karoserię do lakierowania lakierem bezbarwnym? Odpowiedzi na pytanie znajdziesz w tym artykule.
Lakier bezbarwny po co i na co?
Klar to ostatnia warstwa, czyli powłoka lakiernicza, którą nakłada się na koniec lakierowania. Niech nie zmyli cię fakt, że to etap końcowy i mało ważny. Lakier bezbarwny faktycznie jest najważniejszą powłoką, którą aplikuje się na karoserię. Zapewne już wiesz, że klar nie tylko nadaje piękny połysk nadwozia i podbija kolor. Przede wszystkim jego zadaniem jest ochrona przed uszkodzeniami mechanicznymi, zabezpieczenie lakieru bazowego, a także ochrona przed działaniem czynników atmosferycznych.
Dlaczego uważa się, że klar jest wyjątkową powłoką?
Głównie ze względu na skład i właściwości ochronne. Lakier bezbarwny w większości składa się z żywic, rozcieńczalników i stabilizatorów UV, dzięki którym chroni powłokę lakierniczą i gwarantuję trwałość lakierowania. Klar jest odporny na uszkodzenia mechaniczne, również za sprawą różnego rodzaju dodatków. Mieszanka ta wpływa również na właściwości regulujące skłonność lakieru do tworzenia się zacieków i jego rozlewność. Ponadto ilość żywic w klarze umożliwia przypisanie lakieru bezbarwnego do konkretnej grupy. Przypisana zawartość to zawartość żywicy lakierze bezbarwnym:
- MS (medium solid – ok.40%),
- HS (high solid – ok. 50%),
- VHS (very high solid – ok. 60%).
Bardzo ważny jest fakt, że lepkość natryskowa klaru uwarunkowana jest również mieszaniną rozcieńczalników. Najważniejsze, o czym musisz pamiętać, to ustawa o LZO. W Polsce za sprawą ustawy o LZO maksymalna ilość użytego rozcieńczalnika na litr lakieru bezbarwnego nie może przekraczać 420 gram. Wracając do żywic, to są one dobierane w taki sposób, aby zagwarantować najlepsze parametry ochronne lakieru i odporność na uszkodzenia mechaniczne.
Lakier bezbarwny VHS 2K
Prezentacja Spectral Klar VHS i efekty lakierowania
Lakier bezbarwny HS
Klar MS 2K
Lakierowanie klarem podczas naprawy uszkodzonego elementu
Jak przygotować powierzchnię do lakierowania auta klarem?
Pierwsza rzecz to fakt, o którym nigdy nie powinno się zapominać. Czyli przy nakładaniu powłok lakierniczych stosuj się do zaleceń producenta. Przede wszystkim zwróć uwagę na każdy etap prac lakierniczych i sposób nakładania, techniki natrysku i czasu schnięcia powłoki lakierniczej. W przygotowaniach karoserii do nałożenia klaru, musisz pamiętać również o stosowaniu zasady jednego producenta i odpowiedniej dla danego produktu ilości nakładania warstw. Dlaczego zasada producenta jest ważna? Mieszanie ze sobą produktów od różnych producentów wpływa na ich właściwości, odporność, czy konsystencję. Wynika to z możliwej różnicy w zastosowanych komponentach i technologii wytwarzania danego produktu.
Przygotowana powłoka karoserii do nałożenia klaru wymaga od Ciebie jednej, bardzo ważnej rzeczy. Mianowicie, zachowania odpowiedniego czasu aplikacji lakieru bezbarwnego na lakier bazowy. Jakie konsekwencje wynikają z niedostosowania czasu pomiędzy schnięciem lakieru bazowego a aplikacją klaru?
Podzielimy to na dwie rzeczy. Pierwsza to zbyt szybkie nałożenie lakieru bezbarwnego, które kończy się zatrzymaniem rozcieńczalnika pod warstwą klaru, co z kolei doprowadza do gazowania. Rozpuszczalnik próbuje wydostać się na powierzchnię. Efektem tego zmniejsza się przyczepność klaru do powłoki lakierniczej. Idąc drugą stronę, zbyt późne nałożenie lakieru bezbarwnego może doprowadzić do jego łuszczenia się. Wywołane jest to przez zbyt suchy lakier bazowy, który nie jest już w stanie połączyć się z lakierem bezbarwnym.
Ile warstw powinno się aplikować?
Zależnie od rodzaju lakieru bazowego należy nakładać na niego poszczególne typy lakieru bezbarwnego. W przypadku lakierów konwencjonalnych nie ma to żadnej różnicy, ponieważ możesz nałożyć każdy typ klaru. Czyli Medium Solid, High Solid i Very High Solid. Przy lakierach bazowych wodorozcieńczalnych ze względu na mniejszą zawartość rozcieńczalników i bezpieczeństwo o jakość powłoki, lepiej jest stosować lakier bezbarwny High Solid lub Very High Solid.
Przy aplikacji klaru ważna jest również zawartość cząstek stałych w lakierze, która warunkuje ilość nakładanych warstw. Pamiętaj o odpowiednim ustawieniu ciśnienia i wyborze dysz do pistoletu lakierniczego.
- lakier typu MS z rozcieńczalnikiem w ilości 20% - 3 warstwy,
- lakieru typu HS - 2 warstwy,
- lakier typu VHS - 1,5 warstwy.
Czy klar można nakładać na matową powierzchnię?
Tak, wystarczy zaopatrzyć się w lakier bezbarwny matowy. A co więcej dzięki niemu można uzyskać matowe wykończenie lakierów metalicznych i perłowych. Trzeba mieć na uwadze, że lakiery bezbarwne matowe, dzięki nowoczesnej technologii zachowują te same właściwości ochronne, o których pisaliśmy w przypadku lakieru bezbarwnego z połyskiem.