Przerwa w realizacji zamówień

 W dniu 29.03.2024 (Piątek) od godz 12:00 Hurtownia oraz sklep stacjonarny będą nieczynne

 Zapraszamy ww. Piątek od 7:30-12:00

lub od 2.04.2024 (wtorek) w standardowych godzinach od 7:30-15:30

Życzymy udanej pogody!

Lakier samochodowy bez tajemnic - czyli jak używać miernika lakieru?
Lakier samochodowy bez tajemnic - czyli jak używać miernika lakieru?

Lakier samochodowy może ukrywać różne niespodzianki na karoserii. Oczywiście nie jest to regułą, ale jeśli szykujesz się do zakupu używanego samochodu, albo zwyczajnie chcesz sprawdzić, czy naprawy blacharsko-lakiernicze zostały wykonane zgodnie ze sztuką, to możesz do tego wykorzystać miernik lakieru samochodowego

Jak działa miernik lakieru samochodowego?

Miernik lakieru analizuje grubość warstwy lakieru samochodowego. Należy jednak pamiętać, że grubość warstwy, którą pokaże nam urządzenie to nie tylko lakier samochodowy, ale także szpachla czy powłoka ochronna. Miernik lakieru to przydatne urządzenie nie tylko podczas zakupu samochodu, ale również podczas sprawdzania, czy naprawy blacharsko-lakiernicze zostały wykonane sposób poprawny. Czy może defekty zostały tylko niechlujnie zamaskowane?

W autach używanych, szczególnie w starszych modelach w około 90% przypadków na pewno były wykonywane jakieś naprawy blacharsko-lakiernicze. Co więcej, należy tutaj zaznaczyć, że drobne naprawy zdarzają się nawet w autach nowych, które możesz kupić w salonie. Może teraz pomyślisz, jak to nowe auto i uszkodzony lakier samochodowy? Tak jest to możliwe, jeśli podczas transportu jakiś samochód został nieznacznie uszkodzony lub przerysowany. W takiej sytuacji salon nie odsyła samochodu do fabryki, a po prostu go naprawia.

Zanim przystąpisz do sprawdzania grubości lakieru samochodowego, to pamiętaj o tym, że miernik samochodowy działa na powierzchniach metalowych. Czyli nie sprawdzisz, czy zderzak był malowany lub inny plastikowy element. Jednak rzeczy, które bez problemu można wymienić to naprawdę mały problem w porównaniu do tego, co może kryć się pod warstwą lakieru.

Jak sprawdzać lakier samochodowy miernikiem?

Obsługa miernika to nic skomplikowanego, aczkolwiek należy pamiętać o tym, że do uzyskania wiarygodnych wyników powierzchnia, którą chcesz sprawdzić, powinna być oczyszczona. A miernik przyłożony do niej zgodnie z zaleceniami producenta. Końcówkę miernika przykłada się do danego elementu i sprawdza wynik pomiaru - najczęściej na wyświetlaczu LCD. Oczywiście musisz być świadomy tego, że dokładność pomiaru w tanich miernikach, a tych z wyższej półki może się różnić. Na wpływ pomiaru lakieru samochodowego ma również fakt, że w miernikach stosuje się różne sondy, czyli końcówki, które przykłada się do powierzchni.

Sondy wyróżniamy płaskie, dociskowe i kulkowe. Najlepsza jest sonda kulkowa, ponieważ bardzo łatwo sprawdza się nią wszelkie wytłoczenia I obłe powierzchnie. Natomiast sondy płaskie i dociskowe działają na zasadzie dokładnego przyłożenia końcówki do sprawdzanej powierzchni. W sondach dociskowych i płaskich warto pomiar grubości warstwy lakieru samochodowego wykonać dwa razy.

Jaka grubość warstwy lakieru powinna wzbudzić Twoją czujność?

Chcielibyśmy wskazać Ci dokładne liczby, co do mikrona dla danych warstw, jednak nie jest to możliwe. Dlaczego? Nie ma jednej od górnej normy dla producentów samochodów, która ustala dokładną ilość powłok lakierniczych. Co tym samym może dać różne wyniki w zależności od marki samochodów. Na co musisz zwracać uwagę? Przede wszystkim na to, czy grubość warstw jest do siebie zbliżona na każdym elemencie karoserii, zostawiając próg odchylenia 20%.

Najczęściej warstwa oryginalnego lakieru mieści się w zakresie 90-200 μm, ale jeżeli dochodzi do korekt, to może to być nawet 280-300 μm. Natomiast alarmujące dla Ciebie powinny być wskazania na poziomie 800-2000 mikronów. Jest więcej, jak pewne, że w tym miejscu samochód był szpachlowany.

Czy szpachla to zawsze zły omen pod lakierem samochodowym?

Odpowiadając na pytanie, obecność szpachli nie zawsze musi wskazywać, że samochód uczestniczył w poważnym wypadku, czy został mocno uszkodzony. Należy wziąć pod uwagę, że zastosowanie szpachli mogło być konieczne w wyniku nawet małej stłuczki. Natomiast, jeśli grubość powłoki lakierniczej wskazująca na obecność szpachli znajduje się praktycznie na całej karoserii, to zdecydowanie polecamy uciekać. Oczywiście w przypadku zakupu samochodu. Jeśli sprawdzasz wykonane prace blacharsko-lakiernicze to powinieneś zwrócić uwagę, czy grubość naprawionego elementu wszędzie jest taka sama i czy mocno odbiega wskazaniem od pozostałych części karoserii.

Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Infolinia 604 152 239
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium