Lakier samochodowy bezbarwny to najważniejsza powłoka lakiernicza, na końcowym etapie lakierowania. Kiedy i jak go nakładać, a także jaki typ lakieru bezbarwnego wybrać względem rodzaju lakieru bazowego? Dzisiejszy wpis będzie idealny dla osób, które rozpoczynają swoją przygodę z lakierowaniem Jak i tych, które chcą po prostu w zaciszu własnego garażu eksperymentować na swoim samochodzie.
Na jaką powierzchnię możemy nakładać lakier samochodowy bezbarwny?
Zacznijmy od tego, że lakier bazowy nie jest lakierem bezbarwnym. Wspominamy o tym, ponieważ osoby początkujące mają jeszcze problem z rozróżnieniem lakieru bazowego i jego roli od lakieru bezbarwnego. Lakier bazowy aplikujemy na zmatowione powierzchnie, które zostały pokryte podkładem akrylowym lub epoksydowym. Ponadto bazą lakierujemy również powierzchnię starych lakierów, kiedy chcemy je odnowić lub zmienić kolor karoserii. Uwaga! Jeśli zastosujesz metodę mokro na mokro, czyli na mokry podkład położysz lakier bazowy nie musisz już zmatowić podkładu. Lakier bazowy nakładamy również wtedy, kiedy chcemy wykonać cieniowanie. Zatem kiedy nakładamy lakier bezbarwny (klar)?
Lakier samochodowy bezbarwny aplikacja
Lakier bezbarwny aplikuje się jako ostatnio powłokę lakierniczą, czyli na lakier bazowy. Bardzo ważne jest tutaj - przy aplikacji klaru, aby po pierwsze przestrzegać informacji zawartych w karcie produktu lub na opakowaniu przez producenta, a także czasu odparowania lakieru bazowego. W przeciwnym razie klar może źle połączyć się z powłoką i nie przylegać dokładnie na karoserii. A od tego to już bardzo krótka droga, aby zaczął się łuszczyć, lub miał chropowatą strukturę. Lakier samochodowy bezbarwny kładzie się również w momencie cieniowania elementów, w których lakier bazowy jest tylko częścią powłoki, a drugą część stanowi stary lakier.
Wracając jeszcze do czasu odparowania bazy, należy pamiętać o tym, że zbyt długi czas zwlekania z aplikacją klaru prowadzi do przesuszenia warstwy bazowej. Co w efekcie doprowadzi do tego, że baza nie połączy się z klarem.
Bezbarwny lakier samochodowy jednokomponentowy - kiedy go stosować?
Lakiery bezbarwne 1K będą idealne do szybkich i miejscowych napraw blacharsko-lakierniczych, a także podczas odświeżania starego lakieru. Bezbarwny lakier jednokomponentowy charakteryzuje się szybkim schnięciem bez konieczności wygrzewania go. Właśnie dlatego jest to idealne rozwiązanie do szybkich napraw.
Czy na bazę konwencjonalną i wodną stosuje się ten sam lakier samochodowy klar?
Do lakieru bazowego wodnego, czy inaczej i bardziej profesjonalnie nazywanym wodorozcieńczalnym bezpieczniej jest stosować lakiery bezbarwne HS (high solid) i VHS (very high solid), ponieważ zawierają mniej rozcieńczalników, które mogłyby spenetrować bazę i zmienić jakość powłoki. Natomiast na bazy konwencjonalne można stosować każdy typ klaru (LS, MS, HS jak i VHS).
Wybrane produkty z kategorii lakiery bezbarwne
- NOVOL NOVAKRYL 590 Lakier bezbarwny HS | [1+0,5] L
- NOVOL NOVAKRYL 590 Lakier bezbarwny HS | [5+2,5] L | KPL | STANDARD
- NOVOL NOVAKRYL 570 Lakier bezbarwny MS | [1+0,5] L
- Lakier bezbarwny DUXONE DX1044 - 1 L
- TROTON MASTER Lakier akrylowy bezbarwny HS 2:1 | [1+0,5] L
Czy lakier bezbarwny wpływa na końcowy kolor auta?
Zacznijmy od tego, że klar aplikuje się jako powłokę ochronną. To jest główne zadanie lakieru bezbarwnego. Natomiast jego struktura sprawia, że możemy mówić o klarze również w kontekście wizualnym, ponieważ nadaje karoserii połysk. Ponadto w zależności od ilości nałożonych warstw może zadziałać jak szkło powiększające. Czyli po pierwsze uwidocznić wszystkie mankamenty koloru bazowego, jeśli występują, a także zmienić barwę, którą dostrzega nasze oko. Odpowiadając na pytanie - tak. Lakier samochodowy bezbarwny, zwany również klarem ma wpływ na końcowy wygląd powłoki lakierowanej i kolor tej powłoki.
Jeśli chcesz poczytać więcej o lakierach samochodowych, to zapraszamy Cię do innych wpisów, a na początek sprawdź: Lakiery samochodowe - podstawowe informacje jakie musisz znać jeśli dopiero zaczynasz