Przerwa w realizacji zamówień

 W dniu 29.03.2024 (Piątek) od godz 12:00 Hurtownia oraz sklep stacjonarny będą nieczynne

 Zapraszamy ww. Piątek od 7:30-12:00

lub od 2.04.2024 (wtorek) w standardowych godzinach od 7:30-15:30

Życzymy udanej pogody!

Naprawa blacharki samochodowej - jak naprawić progi żywicą?
Naprawa blacharki samochodowej - jak naprawić progi żywicą?

Jedną z najbardziej typowych usterek samochodów, zwłaszcza tych ze znikomym w zasadzie antykorozyjnym zabezpieczeniem podwozia, są skorodowane progi. Ogniska rdzy najczęściej pojawiają się zaraz po okresie zimowym, a wynika to stąd, że błoto, śnieg i sól drogowa mogą siać ogromne spustoszenie w blacharce samochodowej. Jakie zmiany na powierzchni progów powinny zwrócić naszą uwagę i jak za pomocą żywicy naprawić progi w aucie?

Co robić, gdy progi w aucie wymagają naprawy?

Nie zawsze uda nam się w porę zareagować i zapobiec pojawieniu się korozji bądź innym uszkodzeniom progów samochodowych. Co wtedy? Na pewno musimy szybko przystąpić do działania. Im wcześniej zauważymy powstałe uszkodzenia i podejmiemy się ich naprawy, tym łatwiej będzie nam oczywiście uratować progi przed całkowitym zniszczeniem. Będziemy to mogli ponadto zrobić na własną rękę, bez konieczności odprowadzania samochodu do specjalistycznego zakładu. Zaniedbanie progów w pojeździe, a tym samym powstałe w nich znaczne ubytki wymagają już bowiem bardziej zaawansowanych umiejętności. Jakie zmiany na powierzchni progów samochodowych powinny nas zaniepokoić i jak sobie z nimi poradzić?

Rdzawy nalot

Problem rdzawego nalotu na powierzchni progów samochodowych, choć może się wydawać błahym, nie powinien być pomijany. To jedna z pierwszych oznak powstawania ognisk korozji, dlatego najlepiej zająć się nią od razu. Pierwszą czynnością, jakiej powinniśmy się podjąć jest dokładne umycie progów oraz ich wysuszenie. Następnie oklejamy elementy przylegające do progów, w tym drzwi czy błotniki. Po zabezpieczeniu pozostałych części karoserii przechodzimy do usunięcia rdzawego nalotu z progów pojazdu. Przyda się na tutaj m.in. nałożony na wkrętarkę druciak, materiały ścierne o różnej gradacji oraz szlifierka kątowa.

Ważne jest, by oczyścić również miejsca przylegające do obszaru bezpośrednio zaatakowanego i całkowicie usunąć z nich lakier. Kolejnym etapem prac jest użycie preparatu odrdzewiającego oraz neutralizatora rdzy. Produkty te nie tylko pozwalają usunąć rdzę, ale tworzą także dodatkową warstwę zabezpieczającą, która ogranicza ryzyko jej nawrotu.

Kolejnym środkiem, który warto tutaj zastosować jest podkład epoksydowy. Po jego aplikacji czekają nas już tylko prace lakiernicze, podczas których nakłada się kolejno podkład akrylowy, bazę i lakier.

Pęcherze

Kolejnym, z pozoru nic nie znaczącym, problemem są pęcherze widoczne na powłoce, która pokrywa metalową powierzchnię progów. Jeśli są to tylko drobne zmiany, to musimy delikatnie opukać uszkodzone miejsce, aby sprawdzić, co kryje się pod spodem. Jeśli okaże się, że w progach nie ma dziur, to postępujemy podobnie, jak w przypadku rdzawego nalotu. W przeciwnym razie musimy przeprowadzić trochę bardziej zaawansowane prace, które omówimy poniżej.

Niewielkie dziury

Jeśli po sprawdzeniu pęcherzy i opukaniu progów stwierdzimy, że ubytki w strukturze blachy przyjmują postać jedynie niewielkich dziur, to po dokładnym oczyszczeniu i odtłuszczeniu uszkodzonej powierzchni oraz usunięciu ognisk korozji, uzupełniamy ubytki wykorzystując w tym celu masę szpachlową. Do przeprowadzenia zabiegu szpachlowania najlepiej jest w tym przypadku użyć szpachlówki z włóknem szklanym. Prace, tak jak poprzednio, wykańczamy kładąc podkład, bazę oraz lakier.

Spore ubytki w progach auta

W sytuacji natomiast, kiedy na powierzchni progów w naszym pojeździe widoczne są już liczne i dosyć duże pęcherze, pod którymi kryją się spore ubytki w metalu, to możemy pożegnać się z przekonaniem, że do naprawy progów wystarczy nam szpachla. Konieczne jest tu podjęcie radykalnych działań, w zakres których wchodzi wycięcie starych progów, a następnie wstawienie w ich miejsce odpowiednio dobranych reperaturek. Zanim jednak przystąpimy do wymiany progów, musimy oczywiście zdemontować drzwi, błotniki i nadkola. Dokonując już samej wymiany musimy pamiętać, aby złącza powstałe podczas spawania metalowych elementów były równe i na tyle płaskie, żebyśmy mogli możliwie najdokładniej zeszlifować. Należy także pamiętać, by sprawdzić stan belek progowych, ponieważ może okazać się, że one również wymagają naprawy.

Jak żywicą naprawić progi w samochodzie?

Jednym z najskuteczniejszych rozwiązań w momencie, gdy trzeba dokonać naprawy progu samochodowego, jest użycie żywicy żaroodpornej. Na rynku dostępne są różne jej warianty. Jedną z opcji jest szpachlówka z zawartością żywicy, coraz częściej występująca już w zestawie z utwardzaczem, którego i tak będziemy musieli użyć w końcowym etapie prac z tym produktem.

Termo Szpachlówka epoksydowa z utwardzaczem

Produktem, który weźmiemy tutaj na warsztat będzie TERMO szpachlówka epoksydowa Novol z utwardzaczem. Na przykładzie tej właśnie szpachli pokażemy, jak za pomocą tego rodzaju produktów możemy samodzielnie naprawić progi w samochodzie.

TERMO Szpachlówka epoksydowa firmy Novol to dwuskładnikowy preparat przeznaczony do reperacji uszkodzeń i nierówności powierzchni metalowych przed nałożeniem farby. Odznacza się on krótkim czasem utwardzania oraz wyjątkowo wysoką wytrzymałością mechaniczną. Co więcej, charakterystyczną cechą tego produktu jest doskonała przyczepność do podłoży metalowych, a także wysoka odporność termiczna. TERMO Szpachlówka epoksydowa od Novol może być utwardzana zarówno na powietrzu, jak i w piecu.

Zastosowanie szpachlówki Novol można przedstawić w kilku krokach:

  1. Oczyszczenie i przeszlifowanie reperowanej powierzchni.
  2. Odtłuszczenie powierzchni.
  3. Przygotowanie preparatu do użycia, czyli wymieszanie zawartych w zestawie komponentów w proporcjach: 4 części masy szpachlowej oraz 1 część utwardzacza. Czas przydatności do nanoszenia od momentu wymieszania obu komponentów wynosi od 30 do 60 minut. Cały proces powinien przebiegać w temperaturze ok. 20°C.
  4. Szpachlowanie uszkodzonego elementu karoserii.
  5. Czas schnięcia masy zależny jest od temperatury:
    • temperatura 20°C - od 2 do 3 dni,
    • temperatura 60°C - od 80 do 120 minut,
    • temperatura 120°C - od 40 do 50 minut,
    • temperatura 160°C - od 20 do 30 minut.
  6. Szlifowanie - zgrubne oraz wykańczające - dokonane za pomocą materiałów ściernych o różnej gradacji. Szlifowanie zgrubne przeprowadzamy materiałami ściernymi o gradacji P80 - P120, natomiast do szlifowania wykańczającego używamy materiałów o gradacji P240 - P600.

Wyjaśniliśmy tutaj sposób użycia tylko jednego z produktów opartego na żywicy, jakie możemy zastosować, by dokonać naprawy progów w naszych pojazdach. Każde rozwiązanie będzie miało jednak inną specyfikę, a tym samym sposób jego użycia będzie się różnił. Należy stosować się przede wszystkim do zaleceń producenta, a wszelkie dodatkowe informacje zaczerpnięte np. z internetu traktować, jako pomocne wskazówki.

Rdza i ubytki w progach samochodu są nie tylko estetycznym mankamentem karoserii, ale stanowią także problem pod względem technicznej sprawności auta. Większe ubytki mogą nawet całkowicie wyłączyć nasz samochód z użytkowania na czas naprawy progów. Aby nie doprowadzić do takiej sytuacji warto podejmować profilaktyczne działania, które zapobiegną uszkodzeniom progów lub przynajmniej spowolnią proces ich niszczenia. Do dyspozycji mamy tutaj różnego rodzaju środki zabezpieczające takie, jak np. produkty do konserwacji profili zamkniętych czy powłoki antykorozyjne.

Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Infolinia 604 152 239
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium