Popękany klar po lakierowaniu, podniesiony lakier? Dlaczego tak się dzieje i jak sobie z tym poradzić?
Popękany klar po lakierowaniu, podniesiony lakier? Dlaczego tak się dzieje i jak sobie z tym poradzić?

Jesteś początkującym lakiernikiem, albo hobbystycznie zmieniasz swój własny samochód? Zdarzyło ci się, że efekt, który osiągnąłeś daleko odbiega od tego zamierzonego? Po skończonym malowaniu i pokryciu powierzchni klarem wszystko wyglądało jak pajęczyna, łuski albo wyschnięta woda?

Dzisiaj dowiesz się, dlaczego tak się dzieje i jak sobie poradzić z takimi niepożądanymi efektami.

Klar popękał po lakierowaniu i zrobiła się pajęczyna?

Pajęczyna, efekt „suchego jeziora” to potocznie zwane błędy lakiernicze, które mogą wystąpić po nałożeniu klaru. Dlaczego tak się dzieje, że klar pęka? Powodów może być kilka. Elementy plastikowe powinno lakierować się na podkład do plastików.

popękany klar pajęczyna

archiwum prywatne autonowa.pl

Pierwszy z nich to brak doświadczenia w lakierowaniu, który przekłada się na szereg innych popełnionych błędów. Jednak takie sytuacje zdarzają się nawet doświadczonym lakiernikom.

Kurczenie się akrylu

Popękany klar zaraz po wyschnięciu może być efektem nałożenia zbyt szybko metodą mokre na mokre. Warstwa akrylu wysychając, kurczy się i ściąga klar ze sobą. W efekcie klar pęka od napięcia.

Różny producent, zbyt grube warstwy i brak zegarka w ręku

Kolejna rzecz to klar i akryl od różnych producentów. Potocznie lakiery „pogryzły się” ze sobą i w efekcie klar popękał. Jeśli wszystkie produkty miałeś od jednego producenta, a klar popękał, to znaczy, że nie zastosowałeś się do odpowiedniego czasu schnięcia danej powłoki. I wcale nie mamy tutaj na myśli, że położyłeś kolejną warstwę zbyt szybko (co też da taki efekt), ale zbyt późno. Czyli przesuszyłeś lakier akrylowy. W efekcie lakier bezbarwny nie związał się z powłoką.

Źle przygotowane podłoże

Następną przyczyną takiego efektownego wykończenia w postaci pajęczyny jest źle przygotowane podłoże.

  • nieodtłuszczona powierzchnia,
  • nieoszlifowany stary lakier,
  • zbyt grube warstwy podkładu.

Czy zbyt krótki czas schnięcia podkładu. Nawet jeśli wydaje Ci się, że akryl wysechł, to podkład pod nim wciąż może być mokry.

Myślisz, że temperatura nie jest ważna?

Wilgotność powietrza, temperatura pomieszczenia mają ogromny wpływ na czas schnięcia lakieru i warstw. Jeśli jest zbyt zimno i wilgotno, to lakier schnie dłużej. Jednak nie tylko, bo niska temperatura może powodować również, że powstaną zacieki.

Popękany klar - jak sobie z nim poradzić?

Jeśli jest to wina źle położonego klaru metodą mokre na mokre, to wystarczy, że zeszlifujesz klar i zaaplikujesz go raz jeszcze. Natomiast w przypadku innych przyczyn niestety musisz zeszlifować warstwy lakieru i zacząć cały proces od początku. Pamiętaj, żeby ściśle trzymać się wyznaczonych czasów przez producenta i zwrócić uwagę na temperaturę otoczenia.

Jeśli użyłeś produktów od różnych producentów, to postaraj się, aby wszystko (baza, akryl, klar) były tej samej marki.

Podnoszenie się lakieru - ważenie się powłoki

Podnoszenie się lakieru, to nie problem jedynie laików. Doświadczeni lakiernicy również borykają się z ważeniem powłoki. A przyczyną tego może być wcześniejsza powłoka lakiernicza. Mimo że odpowiednio zeszlifowana i przygotowana, może nie łączyć z innymi bazami.

Ważenie się podczas lakierowania najczęściej jest przyczyną zastosowania materiałów lakierniczych od różnych producentów, które zaczynają ze sobą reagować. Innymi słowy, zawarte w nich rozpuszczalniki nie tolerują się wzajemnie.

Najczęściej jednak podnoszenie się lakieru zachodzi podczas aplikacji podkładu akrylowego na lakier nitro i akryl termoplastyczny. A także na zbyt świeżą warstwę bazową lakierów jednokomponentowych. Ostatnim powodem, dla którego lakier może się ważyć to tak jak w większości błędów lakierniczych - zbyt grube warstwy powłok i nie utrzymanie odpowiedniego czasu schnięcia między warstwami.

Jak sobie poradzić z ważeniem się powłok?

Nie ma innej drogi jak usunięcie warstw i ponowne lakierowanie elementu.

  • Podkład połóż pierwszą warstwą kontaktową. Czyli bardzo cienką.
  • Pozwól odparować rozpuszczalnikom i dopiero kładź drugą warstwę.
  • Jeśli jest taka konieczność, to połóż trzecią warstwę, aby wypełnić ślady po szlifowaniu.
  • Lakier akrylowy również aplikuj cienkimi warstwami i odczekaj zalecony przez producenta czas schnięcia.
  • Następnie połóż klar.

Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Infolinia 604 152 239
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium