Wgniecenia, zarysowania, szkody parkingowe, a nawet te podczas kolizji. Większość z nich można naprawić dzięki szpachli samochodowej. Cały sukces naprawy tkwi nie tylko w umiejętnościach, ale przede wszystkim w dobrze dobranej szpachli.
Jaką szpachlę, do czego należy dobrać i jakie właściwości mają poszczególne rodzaje szpachli? Tego dowiesz się z dzisiejszego artykułu.
Szpachla - jak dobrać odpowiednią?
Zanim kupisz szpachlę, to rozeznaj się w ofercie rynkowej. Przede wszystkim wybierz produkty rekomendowane i od znanych producentów. Potrzebujesz trwałości i jakości, a nie łatki na chwilę, którą wykonasz tanim produktem i będziesz za jakiś czas zmuszony do ponownej naprawy. Druga kwestia to dobór odpowiedniej szpachli do podłoża pod względem właściwości oraz rodzaju (szpachla dwuskładnikowa i gotowa).
Czym charakteryzuje się dany rodzaj szpachli i gdzie możesz ją zastosować?
Szpachla uniwersalna
Podstawowy rodzaj szpachli, który sprawdzi się w aplikacji na większość różnego rodzaju podłoża. Szpachla uniwersalna cechuje się dobrą przyczepnością, a także zależnie od producenta różnym stopniem elastyczności. Szpachlę uniwersalną można stosować do wszelkich napraw blacharsko-lakierniczych na średniej wielkości uszkodzenia.
Szpachlówka uniwersalna Troton Master Gold Plus
Szpachla z włóknem szklanym
Ten rodzaj szpachli najczęściej stosowany jest w renowacji elementów karoserii, które zostały nadgryzione przez pospolitego szkodnika zwanego rudą. Rzecz jasna chodzi o skorodowane elementy. Ponadto można ją stosować na spawach. Szpachla z włóknem szklanym tworzy twardą, odporną na uszkodzenia powierzchnię. Dzięki swoim właściwościom jest również odporna na wahania temperatur.
Szpachlówka lekka z włóknem szklanym SPECTRAL FIBER LIGHT - 1 L
Szpachla z dodatkiem pyłu aluminiowego
Ten typ szpachli najczęściej stosuje się na elementach, które mają styczność z wysoką temperaturą. Czyli na przykład maska pojazdu. Aluminium w szpachli umożliwia zachowanie odporności mechanicznej z jednoczesną elastycznością masy. Jest to również rodzaj szpachli, który przeznaczony jest do stosowania na dużych powierzchniach, a wydłużony czas pracy nie wpływa na jakość efektu i właściwości szpachli.
Szpachlówka z pyłem aluminiowym NOVOL for Classic Car ALUMINIUM - 2 kg
Szpachla do elementów z tworzyw sztucznych
Szpachla do tworzyw sztucznych cechuje się wysoką plastycznością i dobrą przyczepnością do powierzchni. Jak sama nazwa szpachli wskazuje, ten rodzaj wykorzystamy do napraw wszystkich elementów plastikowych i wykonanych z innych tworzyw sztucznych. Zderzaki, boczki, czy inne plastiki w aucie. Jeśli chcesz je naprawić, to ta szpachla będzie dobrym wyborem.
Szpachlówka elastyczna do tworzyw sztucznych 2K SPECTRAL PLAST - 0,5 kg
Szpachla wykończeniowa
Szpachla wykończeniowa będzie Ci potrzebna wszędzie tam, gdzie zależy Ci na ultra gładkiej powierzchni. Przykładowo możesz ją zastosować na wcześniej nałożoną szpachlę z włóknem szklanym. Szpachlę wykończeniową możesz także stosować jako samodzielny produkt przy drobnych naprawach blacharsko-lakierniczych.
Szpachlówka wykończeniowa NOVOL FINISH - 2 kg
Oprócz wymienionych szpachlówek na rynku dostępne są również; szpachlówki wypełniające, antykorozyjne, zbrojone, lekkie, miękkie i szpachlówki natryskowe.
Szpachla gotowa czy dwuskładnikowa?
Jeśli już wiesz jakiej szpachli potrzebujesz, to musisz teraz zastanowić się nad jej rodzajem. Na rynku dostępne są dwa typy szpachli; produkt gotowy i szpachla dwuskładnikowa. Czym różnią się od siebie te szpachle?
Szpachla gotowa to produkt gotowy do bezpośredniego użycia. Odpowiednio zmieszany z utwardzaczem w danych proporcjach. Chociaż wydaje się, że to idealne rozwiązanie dla mało doświadczonych osób i hobbystów, to szpachla gotowa ma dwie wady. Po pierwsze bardzo szybko zasycha, co w przypadku mało doświadczonej osoby ma ogromne znaczenie. A po drugie w żaden sposób nie da się jej kontrolować. Mimo wszystko jest dobrym produktem przy niewielkich miejscowych ubytkach.
Natomiast szpachla dwuskładnikowa to tak naprawdę szpachla i utwardzacz w dwóch osobnych opakowań do samodzielnego połączenia. Jest najchętniej stosowana przez profesjonalistów, ale poradzi z nią sobie nawet garażowy hobbysta. Wystarczy ściśle trzymać się wytycznych producenta. Szpachlę dwuskładnikową najczęściej łączy się z utwardzaczem w proporcjach 2-3% utwardzacza na całość użytej masy. Dzięki temu, że utwardzacz można dodawać samemu, to szpachla dwuskładnikowa umożliwia dostosowanie do indywidualnych preferencji i osiągnięcia oczekiwanej powłoki.