Masz wrażenie, że lampy w Twoim aucie świecą coraz słabiej? A przecież to właśnie one pełnią jedną z najważniejszych funkcji podczas jazdy, zapewniając widoczność na drodze. Zdecydowanie warto więc odpowiednio o nie zadbać i przywrócić im dawną świetność. Jak to zrobić? Na szczęście nie musisz od razu biec po nowe lampy, choć bywają nieraz momenty, kiedy tylko takie rozwiązanie może okazać się słuszne. Z reguły jednak wystarczy gruntowne czyszczenie reflektorów samochodowych, którego możesz dokonać nawet samodzielnie, a lampy w Twoim aucie będą wyglądały jak nowe. W dzisiejszym artykule opowiemy dlaczego reflektory wymagają czyszczenia oraz, jak krok po kroku wyczyścić lampy samochodowe.
Dlaczego reflektory w aucie wymagają czyszczenia?
W większości pojazdów na polskich drogach fabrycznie wbudowane już są reflektory wykonane z tworzywa sztucznego. Pokryte są one dodatkową warstwą ochronną, która po pewnym czasie pod wpływem działania wielu czynników, jak np. warunki atmosferyczne, zanieczyszczenia czy sól drogowa, ulega stopniowej degradacji. Wskutek tego procesu lampy samochodowe żółkną i matowieją.
Zniszczona powierzchnia reflektorów nie dość, że nie wygląda estetycznie, to dodatkowo ogranicza przepuszczalność światła, zmniejszając widoczność, a tym samym bezpieczeństwo podczas jazdy. Jest to istotne zwłaszcza nocą lub w dzień podczas deszczu lub mgły, kiedy widoczność pojazdu zapewniania jest w zasadzie wyłącznie przez światła.
Lampy samochodowe wykonane z tworzywa sztucznego wymagają jednak czegoś więcej niż samego czyszczenia, aby pozbyć się zmatowienia i żółtego nalotu. Regeneracja reflektorów powinna więc zostać uzupełniona o zabieg polerowania ich powierzchni.
Zanim przystąpimy do czyszczenia lamp samochodowych warto jednak upewnić się, że przyczyną słabszego ich działania jest rzeczywiście matowa powierzchnia. Sprawdzić należy z pewnością sprawność żarówek oraz to, czy wewnętrzna strona lamp nie uległa uszkodzeniu. W przypadku, gdy reflektory w naszym pojeździe wykonane zostały ze szkła, najlepiej zwrócić się do profesjonalnego serwisu, by sprawdzono tam ich stan oraz zaproponowano bezpieczne sposoby regeneracji lamp samochodowych.
Jak czyścić lampy samochodowe?
Czyszczenie lamp samochodowych nie jest trudnym procesem. Warto jednak dobrze się do niego przygotować i nie zapomnieć o zabezpieczeniu karoserii auta, aby uniknąć ewentualnego uszkodzenia powłoki lakierniczej. Polerowanie reflektorów można przeprowadzić zarówno wcześniej je demontując, jak i pozostawiając je zamontowane. Pierwsza metoda pozwoli nam z pewnością przeprowadzić dużo dokładniejsze czyszczenie, ponieważ będziemy mogli usunąć zanieczyszczenia również z wewnętrznej części kloszy. Nie jest to jednak obowiązkowe, dlatego w naszej instrukcji skupimy się na łatwiejszym rozwiązaniu, bez demontażu lamp - nie każdy przecież potrafi to zrobić.
Produkty do czyszczenia reflektorów samochodowych
Proces czyszczenia reflektorów samochodowych musimy zacząć od zgromadzenia niezbędnych akcesoriów i preparatów. Przygotować należy zatem:
- rękawice ochronne,
- środek do odtłuszczania lakieru,
- taśmę ochronną,
- papier ścierny (o gradacji 800, 1200, 1500, 2000, 2500),
- pastę polerską do reflektorów,
- gąbkę do polerowania,
- środek do zabezpieczenia lampy (np. wosk syntetyczny).
Na rynku dostępne są również gotowe zestawy do renowacji lamp samochodowych. Tego typu rozwiązania zawierają już wszystkie niezbędne produkty i akcesoria do czyszczenia reflektorów. Jednocześnie ich użycie jest dużo mniej pracochłonną metodą, wymagającą mniej doświadczenia niż w przypadku zestawu skomponowanego na własną rękę.
Czyszczenie lamp w aucie w kilku krokach
Poniżej w 5 krokach przedstawiamy proces czyszczenia lamp samochodowych. Opisana metoda świetnie sprawdzi się w przypadku kloszy, które uległy zmatowieniu i niewielkim uszkodzeniom. Reflektory, które są mocno zniszczone i porysowane z reguły muszą jednak zostać poddane profesjonalnej renowacji lub nawet wymienione na nowe.
- Mycie lamp samochodowych
Czyszczenie reflektorów zaczynamy od starannego umycia całego auta lub też samych kloszy lamp oraz sąsiadującej z nimi powierzchni. Ten zabieg przeprowadzamy z użyciem środka myjącego wymieszanego z ciepłą wodą lub wybranego szamponu samochodowego. Po zakończeniu mycia, musimy poczekać, aż powierzchnia reflektorów zupełnie wyschnie. Następnie przechodzimy do odtłuszczania. Aby tego dokonać, dokładnie przecieramy klosze alkoholem izopropylowym bądź zmywaczem silikonowym.
- Przygotowanie lamp do czyszczenia
W kolejnym etapie zabezpieczamy każdy reflektor taśmą ochronną. Polerowanie z użyciem papieru ściernego może powodować uszkodzenia powłoki lakierniczej. Staranne oklejenie kloszy zwiększy zatem bezpieczeństwo lakieru. Warto okleić również zderzak, maskę oraz błotniki.
- Szlifowanie reflektorów samochodowych
Po zabezpieczeniu karoserii, możemy przejść do ręcznego szlifowania powierzchni lamp. Używamy tutaj przygotowanego wcześniej papieru ściernego o różnych stopniach gradacji. Zaczynamy od papieru gruboziarnistego o gradacji P800, przechodząc stopniowo do papierów drobnoziarnistych. Zabieg szlifowania kloszy kończymy papierem o gradacji P250, który zapewni perfekcyjne wykończenie.
- Polerowanie lamp
Do polerowania lamp samochodowych użyjemy pasty polerskiej. Zabieg ten można przeprowadzić ręcznie, przy użyciu gąbki polerskiej, a także wykorzystując specjalną polerkę elektryczną. Powierzchnię kloszy pocieramy gąbką do momentu uzyskania wysokiego połysku. Pozostały na reflektorach, nadmiar pasty usuwamy za pomocą ściereczki z mikrofibry.
- Aplikacja preparatu ochronnego
Końcowym etapem prac jest nałożenie na powierzchnię kloszy preparatu ochronnego, który dodatkowo zabezpieczy wypolerowane reflektory. Uzyskane efekty utrzymają się zdecydowanie dłużej, a lampy będą mniej podatne na zarysowania.
Polerowanie reflektorów samochodowych nie jest procesem skomplikowanym i nie zajmuje też wiele czasu. Można go zatem bez obaw wykonać samodzielnie. Czyszczenie lamp samochodowych trzeba jednak powtarzać co rok lub dwa lata - jest to uzależnione od stopnia eksploatacji pojazdu oraz ekspozycji reflektorów na szkodliwe działanie czynników zewnętrznych.