Odpowiednie mieszanie lakierów samochodowych i innych produktów (bazy, podkłady) ma kluczowe znaczenie dla efektu, jaki zamierzasz osiągnąć. Jak mieszać lakiery, żeby nie trzeba było poprawiać pracy, a efekty były zadowalające? Na co należy zwracać uwagę podczas mieszania lakierów i czego wręcz unikać? W artykule dzielimy się sprawdzonymi radami. Przeczytaj, a już nigdy nie będziesz popełniać błędów podczas przygotowywania mieszanek i półproduktów.
Lakiery samochodowe mieszaj uwzględniając zalecenia producentów
Odpowiednie proporcje mieszania składników nie wzięły się z przysłowiowego powietrza. Każdy producent zanim wypuści swój produkt do sprzedaży, przeprowadza szereg testów i eksperymentów, dzięki którym wypracowuje optymalny skład, a także dobiera do niego proporcje mieszania. Każdy lakier samochodowy i produkt musi również spełniać szereg wymagań, aby mógł zostać dopuszczony do sprzedaży. Między innymi skład zgodny z przepisami ochrony środowiska dotyczącymi LZO i VOC, elastyczność, odporność, poziom krycia, pyłosuchość, czy pełne utwardzenie. Takie aspekty mają znaczenie również w przypadku robienia własnych mieszanek, a nieodpowiednie proporcje mogą wpłynąć na jakość produktu i jego trwałość.
Jest to dla Ciebie ważna informacje, bo mieszanie lakierów należy przeprowadzać zgodnie z tym, co umieścił na opakowaniu producent, Jeśli nie znajdziesz takiej informacji na opakowaniu, to musi się ona znaleźć w karcie produktu. Karty zazwyczaj dostępne są w każdej hurtowni chemicznej, czy sklepie, w którym zaopatrujesz się w lakiery samochodowe. Ponadto na pewno znajdziesz je na stronie danego producenta.
Zapamiętaj
- nie mieszaj ze sobą produktów różnych producentów,
- stosuj zasadę jednego producenta,
- stosuj się do zaleceń z karty produktu i opisu na opakowaniu,
- używaj kubków lakierniczych z miarką, aby precyzyjnie odmierzać proporcje,
- nie stosuj nitro zamiast rozpuszczalnika.
Jak mieszać lakier samochodowy z rozpuszczalnikiem?
Oczywiście zacznij od zapoznania się z opisem producenta i kartą produktu. Nie polecamy eksperymentów “na oko”, bo nawet jeśli mieszanka się uda to straci swoje właściwości. Sporym ułatwieniem jest korzystanie ze specjalnych kubeczków, o których wspominaliśmy wcześniej. Niektóre oprócz miarki na podziałce mają % wskazówki dla danego produktu, które informują Cię np. jaką zawartość procentową danego lakieru samochodowego powinien stanowić rozcieńczalnik.
Lakier bezbarwny może mieć proporcje 2:1+10%, co oznacza tyle, że zawartość rozpuszczalnika maksymalna w mieszance powinna wynosić 10%. Natomiast utwardzacz to jedna porcja, a lakier bezbarwny dwie. Pamiętaj, że ilość rozpuszczalnika wpływa na lepkość lakieru. Więcej rozcieńczalnika - mniejsza lepkość. Ponadto rozcieńczalnik umożliwia Ci regulację grubości nakładanej powłoki. Przy czym nie możesz zapomnieć, że te parametry ustawia się również za pomocą pistoletu lakierniczego.
Mieszanie lakieru bazowego z kolei przeważnie występuje w proporcjach 1:1, jednak powinieneś sprawdzić te informacje w karcie produktu, bo proporcje mogą być różne zależnie od danego producenta. Pamiętaj również o tym, że lakier bazowy i jego połączenie z rozcieńczalnikiem ma wpływ na poziom krycia, a także czas odparowania. Dlatego tak ważne jest, aby trzymać się proporcji ustalonych przez producenta.